Aller au menu Aller au contenu

Belang en engagement

Het Musée de la Photographie in Charleroi verduidelijkt zijn werking rond vijf fundamentele prioriteiten :

Verzamelen / Conserveren / Bestuderen / Tentoonstellen / Opvoeden

De dienst collectiebeheer is belast met het uitvoeren van de eerste vier prioriteiten. Zijn missie is de kern van de instelling, de collectie, te doen leven. Zijn rol bestaat erin deze te verrijken door middel van het opvolgen van giften en eenmalige aankopen ; te zorgen voor een optimale conservering die beantwoordt aan de internationale museale normen ; de wetenschappelijke kennis ervan te verdiepen door middel van opzoekingen en het uitgeven van catalogi : en tenslotte de valorisatie ervan te verzekeren via de permanente of tijdelijke tentoonstelling van gedeelten eruit.

Photo du Musée

Visite virtuelle du Musée

Visit
Photo de la collection du Musée

"Fotografie verzamelen is de wereld verzamelen"

Schreef Susan Sontag in 1977 in de eerste regels van haar essay “Over fotografie”.

Sporen van ons patrimonium bewaren en het werk van makers beschermen die, zonder geografische grenzen, de bakens hebben uitgezet voor de geschiedenis van het medium, zijn richtinggevend voor de collectie van het Musée de la Photographie. Tijdens de eerste jaren van zijn bestaan heeft het museum zich hoofdzakelijk verrijkt met giften van streekgebonden beelden en van oude foto's gerealiseerd door amateurs of professionelen. Nog altijd gebaseerd op giften, maar eveneens op eigen aankopen, of ook nog van in depot gegeven werken, is de collectie blijven groeien en telt vandaag 100.000 afdrukken en 4 miljoen negatieven. Tussen de foto's in depot bevinden zich de belangrijke collectie van de Franse Gemeenschap en die van de Provincie Henegouwen. Beide vullen de collectie van het museum aan met mijlpalen uit de geschiedenis van de fotografie. De selectiecriteria van de collectie hebben betrekking op het belang en de kwaliteit van de beelden en hun huidige representatiewaarde, terwijl we in ons achterhoofd houden dat onze rol er eveneens uit bestaat het spoor van de diverse toepassingen van het medium in de samenleving te bewaren voor de toekomst.

Onze missies

Photo du travail en collection

Conservering

De reserves

Het Musée de la Photographie beschikt over drie ruimtes voor het conserveren, met elk hun specificiteit. Waarom drie reserves ? Om op een optimale manier de verschillende types fotografie die onze collectie uitmaken, te conserveren. Elk van deze ruimtes beschikt over airconditioning en heeft een constante temperatuur.

  • In de eerste worden positieve afdrukken van klein en middelgroot formaat liggend gearchiveerd. De relatieve vochtigheid bedraagt 45-50% en de temperatuur 16-17°C.
  • In een tweede worden de grote formaten bewaard. Het ophangsysteem bestaat uit een rooster. De relatieve vochtigheid bedraagt 45-50% en de temperatuur 16-17°C.
  • De derde dient voor het conserveren van de negatieven. Hier is de relatieve vochtigheid 35-40% en de temperatuur 4-5°C

Deze normen, vastgesteld door internationale museale instanties, zijn essentieel bij het goed conserveren van fotografie. Fotografie is een fragiel medium en is erg gevoelig voor externe factoren zoals licht of luchtvochtigheid. Het productieproces, de elementen waaruit ze is samengesteld (metaal, organische substantie, papier, lijm,...), de diverse formaten, vereisen een voorzichtige manipulatie en een conservering in adequate ruimtes met stabiele en gecontroleerde klimatologische normen.

Photo du travail en collection

Depots en giften

Wil u foto's en /of fototoestellen schenken aan het museum ? Bedankt om telefonisch (071 43 58 10) of per mail (mpc.info@museephoto.be) contact op te nemen met de dienst collectiebeheer, om een beschrijving, zo mogelijk visueel, te geven van de betrokken archieven. Wij zullen u daarna zeker contacteren in het vooruitzicht van een mogelijke ontmoeting en een evaluatie van de gift. We willen graag verduidelijken dat het museum zich het recht voorbehoudt om een selectie van de archieven te maken in functie van documentaire, esthetische en technische criteria.

Photo du travail en collection

Wetenschappelijke raad

Bij het direct contact met onze collectie hebben wij kennis, een werkwijze, een aparte expertise wat dit medium betreft, ontwikkeld. De dienst collectiebeheer vervult de rol van “wetenschappelijke raad” van het museum. Hij deelt zijn ervaring met de collectie door te helpen bij onderzoek, documentatie, identificatie van fotografische procédés, bij conservering van het medium,... Kennis die hij gaandeweg aanvult door gevarieerde professionele contacten en door diverse interne en externe stages.

Vervolg het bezoek
photo exposition

Tijdelijke tentoonstellingens

De tentoonstelling A Perfect World van Ruud van Empel, een Nederlandse fotograaf geboren in 1958, verkent een fascinerend universum waar realisme en idealisme samenkomen.