Tentoonstellingen

24.09.22 - 22.01.23

Lisette Model

Na de tentoonstellingen over Joel Meyerowitz (januari 2008), Fred Baldwin en Wendy Watriss (september 2009), Duane Michals (mei 2009), Leonard Freed (januari 2011), Gary Winogrand (december 2014), Weegee (mei 2016), Harry Callahan (mei 2017), Robert Frank (september 2018) en Joel-Peter Witkin (2021) zet het Fotografiemuseum de cyclus voort waarin het belangrijke figuren uit de Amerikaanse fotografie voorstelt in nauwe samenhang met de eigen collectie.

Via haar fotografie die tegelijkertijd documentair, sociaal en resoluut modern was door de dynamiek en de originaliteit van haar composities, lanceerde Lisette Model een nieuwe aanpak van de documentaire. Ze stapte af van het klassieke gezichtspunt en presenteerde subjectieve foto’s die ook vandaag nog invloed hebben op een groot deel van de fotografie. De benadering van Lisette Model was een duizelingwekkende ervaring die de realiteit met haar eigen perceptie van de wereld confronteerde en waarvoor ze graag een flits of een kikkerperspectief hanteerde. Verder werkte Lisette Model met nieuwe kadreringen die haar beelden een dramatische en zelfs expressionistische toets verleenden.

Lisette Model kreeg ook erkenning in een wereld die nog hoofdzakelijk mannelijk was. Als docente zorgde ze voor een vrouwelijke artistieke afstammingslijn met onder andere Diane Arbus en Eva Rubinstein (dochter van de pianist Arthur Rubinstein), waardoor ze zo in haar tijd, samen met haar vriendin Berenice Abbott, de eerste vrouwenbeweging in de Amerikaanse fotografie oprichtte.

In de tentoonstelling over Lisette Model stellen we een 150-tal werken voor waarin al haar iconische reeksen aan bod komen: van de Promenade des Anglais in Nice, via de clochards die ze ontmoette in Parijs, de winkelramen met meervoudige weerspiegelingen, het benenspel dat ze vastlegde vanuit een metro-ingang in New York, tot de prostituees, travestieten of jazzclubzangeressen. De tentoonstelling over Lisette Model biedt een unieke kijk – de volledigste ooit in België – op het werk van de fotografe.

Lisette Model werd in 1901 in Wenen geboren en overleed in 1983 in New York. Ze was een gerenommeerde fotografe en een vermaarde docente endrukte haar persoonlijke stempel op de geschiedenis van de fotografie. Voor ze fotografie studeerde, volgde Lisette Model een muziekopleiding piano en zang. Na haar dertigste koos ze een ander pad, dat van de fotografie. Ze maakte zich de grondbeginselen van deze kunst eigen bij Rogi André, de eerste echtgenote van André Kertész, en bij de fotografe Florence Henri.

In 1934 maakte ze een fotoreportage over de Promenade des Anglais in Nice. Die bewust satirische reeks werd het jaar daarop gepubliceerd in het communistisch georiënteerde Franse magazine Regards. Door het oprukkende fascisme in Europa vertrok Lisette Model naar de Verenigde Staten met haar echtgenoot, de schilder Evsa Model. In New York werden ze in de avantgardekringen geïntroduceerd door Alexey Brodovitch, fotograaf, graficus en artistiek directeur van het magazine Harper’s Bazaar, en door de fotograaf Ralph Steiner. Lisette Model ontmoette toen ook Berenice Abbott, Beaumont Newhall, conservator in het Museum of Modern Art van New York, en Ansel Adams.

In 1940 kocht het MoMA verschillende foto’s van haar en werd Lisette Model voorgesteld in de groepstentoonstelling Sixty Photographs: A Survey of Camera Esthetics in het MoMA. Het daaropvolgende jaar had ze haar eerste solotentoonstellingen in New York. In datzelfde jaar 1941 werd ze lid van de Photo League, een groepering van fotografen die de sociale omstandigheden van de arbeiders en de Amerikaanse economische realiteit wilden weergeven. Lisette Model werkte toen regelmatig mee aan het magazine Weekly. In 1942 maakte ze naar aanleiding van een opdracht voor het magazine Harper’s Bazaar een reportage over Coney Island, waarvan een beroemde foto van een baadster iconisch werd. In 1943 ontmoette Lisette Edward Steichen, toen directeur van de afdeling fotografie van het MoMA. Tijdens het volledige decennium 1940 maakte ze verschillende fotoreeksen die in magazines werden gepubliceerd.

Met de compliciteit van la galerie baudoin lebon en Avi Keitelman.

Met de steun van Nationale Loterij en Ambassade van Verenigde Staten

logoexpo24.09.22

Woman with veil, San Francisco, 1949 © Lisette Model avec l’aimable autorisation de Baudoin Lebon et Avi Keitelman