Afgelopen tentoonstelligen

Terminé le 28.01.24

Présenté dans laGalerie du Soir

Camille PEYRE. Gare à vous

Camille Peyre is pas afgestudeerd in de richting fotografie van La Cambre, maar het had evengoed gekund dat hij er geen voet had binnengezet. Hij is afkomstig uit de Jura en volgde er les aan een hotelschool, waar hij zijn baccalaureaat behaalde. Met dat diploma op zak ging hij aan de slag in luxehotels. Een beroep dat hem naar verschillende landen en prestigieuze huizen bracht, maar waar hij al snel op limieten stootte. Hij begon van iets anders te dromen. ‘Tussen mijn achttiende en tweeëntwintigste werkte ik in luxehotels, maar had ik al wel zin om iets artistieks te doen. Toen was dat nog niet fotografie. Ik voelde me meer aangetrokken tot tekenen en schilderen.

Camille Peyre heeft veel interesse voor economie en financiën en de impact daar van op onze levens en het werkuniform is volgens hem een symbolisch object dat klasse- en machtsverschillen aangeeft. ‘Een uniform is kledij die reglementair en contractueel is vastgelegd, het verenigt het team, het is een werkinstrument en een vector van efficiëntie die een impact heeft op de productiviteit van de werknemer. Een uniform muilkorft persoonlijkheden, wekt een zekere matheid op en is een sterk kenteken van sociale klasse in de werkhiërarchie.’ In plaats van zijn lens op de werknemers te richten, koos hij ervoor om een serie digitale zelfportretten in samenwerking voor de technische realisatie met Salomé Felgenhauer te maken.