Online shop Steun ons

Terminé le 28.01.24

Bertrand MEUNIER. Erased

">

Lid van het collectief Tendance Floue, Prix Niépce in 2007: Bertrand Meunier is de perfecte vertegenwoordiger van een specifieke vorm van Franse documentaire fotografie met een eigenzinnige stijl en een filmische blik, die samengaat met de analoge fotografie, waar het medium meer een instrument is om de wereld te begrijpen dan een opnametechniek. Sinds zijn start bij het agentschap ‘‘VU’’ en de opdrachten voor  ‘‘Newsweek’’ en ‘‘Libération’’ verfijnde de fotograaf zijn aanpak. Door zijn veeleisendheid en nauwgezetheid biedt hij de toeschouwer een onopgesmukte kijk op de wereld, die uitnodigt tot vragen stellen en reflecteren.

Bertrand Meunier vertrouwde in 2021 zijn fotoverzameling toe aan het Musée Nicéphore Niépce in Chalon-sur-Saône en nodigde de instelling in Chalon uit om samen met hem zijn archieven opnieuw te bekijken. Na een eerste presentatie in het Musée Nicéphore Niépce is de tentoonstelling Erased te zien in het Musée de la Photographie. Via een 80-tal analoge foto’s, video’s, installaties en persknipsels biedt ze een nieuwe kijk op het werk dat de fotograaf gedurende langere tijd in China maakte, van 1999 tot 2019. Door zijn regelmatige verblijven in het land slaagde Bertrand Meunier erin om gedurende de voorbije twintig jaar de transformaties in China vast te leggen. Van de toetreding tot de Wereldhandelsorganisatie (2001) tot de protesten in Hongkong van 2019-2020, voordat land door de covidepidemie dichtging voor buitenlanders.

Curator van de tentoonstelling: Sylvain Besson Bertrand Meunier.
Een coproductie van het Musée Nicéphore Niépce in Chalon-sur-Saône en het Musée de la Photographie in Charleroi.
Met de steun van Picto Fondation.

sponsor-nicephore-pictoFondation

Visuel exposition