Afgelopen tentoonstelligen

Terminé le 16.01.22

Plossu. La Belgique l’air de rien

Bernard Plossu is een bekende van het Musée de la Photographie. In 2007 heeft hij er So long tentoongesteld, wat zijn verblijf in de Verenigde Staten in de jaren 1970-1980 in herinnering bracht. En in 2011 zijn fotografieopdracht over Charleroi, wat een cyclus opdrachten over de stad, toevertrouwd aan vijf auteurs, inluidde.

Hij is een Franse fotograaf die gerekend wordt tot de belangrijkste en invloedrijkste fotografen. Sinds 1980 tot op vandaag heeft hij talrijke reizen in België ondernomen, waarbij zwartwit foto’s “en passant”, “onopvallend”, werden genomen in Antwerpen, in Gent, aan de kust, in Brussel, in Luik, in Charleroi... in de stad en op het platteland.

In het boek Plossu, La Belgique l’air de rien dat de tentoonstelling vergezelt, analyseert historicus en kunstrecensent Bernard Marcelis zijn werk : “Zijn beelden zijn opgebouwd uit open of gesloten perspectieven, immense horizonten, gefragmenteerde wegen, tunnels en passages, op elkaar gestapelde vlakken, gegenereerd door de foto’s genomen door de ramen van een trein, door autoramen, de voorruit van een vrachtwagen of ook nog de raampartijen van een café of zijn grote spiegels. Zij bezitten een cinematografische dimensie met hun travellings die gesuggereerd worden door de parallel getrokken kabels van de bovenleidingen, de verticale ritmes getekend door pylonen of andere lantaarnpalen. Ongewilde architecturale composities (de metro van Charleroi) of perfect beheerste (het station van de Guillemins van Calatrava in Luik) structureren bepaalde composities. Zoals steeds speelt het licht een cruciale rol, vooral de schemering, wanneer het nog vale schijnsel van de autolampen zich verveelvoudigt op de door de regen gladde wegen (...)”.

Heel wat van zijn zwart-wit foto’s werden geprint volgens het Fresson procedé, een pigmentdruk in vier kleuren waaraan Plossu gehecht is en dat kleur brengt in “le plat pays”.