Afgelopen tentoonstelligen

Terminé le 20.09.20

Laurence Bibot. Studio Madame

Van uiterlijk veranderen, van tijdperk, van genre, zichzelf in de spiegel bekijken alvorens op te treden voor de vrienden, voor de familiekring, terwijl men de tics nabootst van elk van de vedetten van het kleine scherm. Kinderen verkleden zich graag, zij snuffelen rond in de kasten en op zolder op zoek naar kostuums, hoeden en andere accessoires.

Sommigen hebben bij het opgroeien dat deel van het spel behouden, die zin voor het zich verkleden, voor het schminken. Het gebeurt zelfs dat ze er hun beroep van maken. Dit geldt ook voor Laurence Bibot die men zal gekend hebben in Miss Bricola met Les Snuls, daarna met haar voorstellingen zoals Bravo Martine waarin de clichés elkaar opvolgden, de intonatie, het timbre van de stem die, dit keer, de vrouwelijke stereotypen ontmaskerden.

Die portrettengalerij zal zich verder zetten in andere voorstellingen, Miss B of Soeurs Emmanuelle, tussen spot en hommage, die een vernietigende humor ver- tolken en een scherp observatievermogen, dit alles vóór Travestis, een documentaire die zij realiseert over het universum van de transformatieartiesten.

Sinds enkele jaren, bij het begin van de televisiearchie- ven, heeft Laurence Bibot een reeks korte video’s ge- realiseerd die vrouwelijke archetypes vertolken, sham- poomeisje, schooldirectrice, nimfje, huisvrouw ouder dan 50 jaar, depressieve of geëxalteerde vrouw, maar ook gekende personages, Barbara, Juliette Gréco, Soeur Sourire of recenter Amélie Nothomb, van wie de ver- vaardiging van de hoge hoed een grote vindingrijkheid zal vereist hebben.

Hier gaat het niet meer over imitaties maar over play backs. Laurence Bibot reproduceert het bewegen van de lippen van de geïnterviewden van wie zij het kostuum en de decorelementen heeft overgenomen. Tot nu toe enkel vertoond via de sociale media, zullen deze video’s voor de eerste maal getoond worden in het Musée da la Photographie. Van mei tot september 2017 vond hier de tentoonstelling En léger différé plaats, gewijd aan de Belgische televisie en georganiseerd door Sonuma die ook ditmaal onze partner is. Studio Madame is het humoristische vervolg, een manier om het televisie- beeld te recycleren.

Pruiken, sjaals, anachronistische brillen, bloemrijke bloezen of Chanel pakjes, zullen op de afspraak zijn van die parodieën waarbij men soms enige moeite moet doen om de actrice te herkennen. Hier is, tot ons en vermoedelijk ook uw grootste plezier, Laurence Bibot zoals zij in al haar gedaantes zichzelf is.