Tentoonstellingen

03/02/24 - 26/05/24

Thomas CHABLE. Au-dessus des nuages

Thomas Chable doorkruiste als fotograaf van hier en elders enkele landen, vooral in Afrika. Zo ging hij naar Mali, Ethiopië, Burkina Faso en Marokko, maar hij richtte zijn blik ook op Mexico en Frankrijk. Thomas Chable neemt afstand van de zuivere documentaire, reist met een open geest, veelal zonder welomschreven doel of vooropgezet idee, en maakt ruimte voor toevallige ontmoetingen, ook al kan hij zich soms niet afwenden van de realiteit. Hij dompelt zich onder in de plaatsen, de soorten licht, de materialen en de sferen. Beetje bij beetje, fragment per fragment onthult hij een land. De tekenen van leven zijn discreet, wellicht uit schroom, en de gevoelens primeren evenzeer als de uitwisselingen.

Thomas Chable werkt op lange termijn en neemt graag tijd tijdens zijn reizen; tijd om zijn hoofd leeg te maken, te observeren,
te ontmoeten en vervuld te raken van elders. Gedurende iets meer dan dertig jaar fotografie stelde hij Afrika centraal in zijn werk. Tot zijn belangrijkste reeksen behoren Odeurs d’Afrique, een zwerftocht langs de Niger, maar ook Brûleurs, een groot werk dat hij maakte in Marokko, Niger, Frankrijk en België over de mensen die, clandestien, de grens naar Europa willen oversteken via de Straat van Gibraltar. Zijn dochter, Salomé, was net zoals zijn familie en vrienden het onderwerp van een meer intieme en persoonlijke reeks, die aanleunt bij een fotografisch dagboek. De laatste jaren is Thomas Chable zich meer gaan interesseren voor Ethiopië, waar het opnieuw oude vriendschappen en toevallige nieuwe ontmoetingen zijn die zijn traject uitstippelen.
Au-dessus des nuages is een selectie uit verschillende reeksen, een mix van oud en recent werk van de fotograaf. Thomas Chable doceert fotografie aan de Academie voor Schone Kunsten in Luik. Hij wordt vertegenwoordigd en gesteund door Semence de curieux (Luik) en Galerie Le Réverbère (Lyon).

Thomas Chable door Thomas Chable

• Geboren in Brussel (Hoofdstad van Europa, en koninklijk paleis).
  • Als kind loopt hij aan de hand van zijn vader rond in het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika in Tervuren.
  • Volgt lessen bij fotograaf Hubert Grooteclaes in Luik.
  • Met Coco, ze reizen zodra ze kunnen, met de fiets, soms met de trein.
  • Ze praten er niet over, reisverhalen zijn oersaai.
  • Omdat hij er niet naartoe wilde, drinkt hij een paar glazen rum in Havana.
  • 4 november 1999, Salomé wordt geboren!
  • Wat later brengt hij, gestimuleerd door Jean-Louis Godefroid, het boek ‘Odeurs d’Afrique’ uit.
  • Ergens in Palestina, oog in oog met verschillende realiteiten, zegt hij dat hij niet – of niet meer – niet kan zien.
  • Afwisselend papa en fotograaf raakt hij de weg kwijt met de migranten, een ‘brûleur’, op het pad dat Niger met Europa verbindt. – Brûleurs: naam die wordt gegeven aan de mensen die clandestien vanuit Noord-Afrika in Europa willen raken.
  • Het boek ‘Brûleur’ verschijnt in de herfst van 2006. - Aangetrokken door het licht, wendt hij zich op een dag in 2004 tot de galerie ‘Le Réverbère’ in Lyon.
  • Zou wel eens naar de hoorn van Afrika willen gaan kijken.
  • Gaat erheen en loopt alleen of in gezinsverband verloren bij de Danakils en op de Ethiopische hoogvlakten.
  • Bij de Belgen wandelt hij tussen de rots van Falhotte in Lierneux en de berg van Arduinna. - En verder zien we wel.

Thomas Chable, Chiré, Ethiopie, 2013. ©Thomas Chable