Online shop Steun ons

dans la salle
Télécharger le plan

Ivan Alechine. Mexico Solo

Gedurende meer dan twintig jaar verbleef Ivan Alechine regelmatig in Mexico, met een voorkeur voor de omgeving van de westelijke Sierra Madre, het domein van de inheemse bevolkingsgroep de Huicol. Tijdens de jaren die hij doorbracht in het stadje Tuxpan de Bolanos leerde hij het dagelijkse leven en de rituelen kennen van de mensen die zich Wiarika noemen, goddelijk volk. Door zijn aanpak, die hij beschrijft als ‘objectief’ verzamelen, wil hij een stand van zaken opmaken van de onvergankelijkheid van legenden en tradities in een situatie van rampzalige economie en toenemende acculturatie. Maar hij confronteert zijn fototoestel net zo goed met de harde hedendaagse realiteit van het Federaal District Mexico-Stad, ver weg van Sierra Madre. Zijn foto’s van panden met gebarsten ramen en daken uit golfplaten, maar ook zijn portretten van jonge vrouwen die tot prostitutie worden gedwongen getuigen van de menselijke ellende in dat deel van Mexico.

Of het nu via teksten, poëzie of zoals hier fotografie is: Ivan Alechine wordt geïnspireerd door te werken als een etnoloog. Daarbij komt dan nog het oog van de beeldend kunstenaar en zijn belangstelling voor materialen en texturen die we terugvinden in het tactiele aspect van sommige foto’s.

De tentoonstelling Mexico solo – die veertig zwart-witfoto’s omvat – blijft ver weg van de toeristische clichés, maar laat een Mexico zien dat balanceert tussen geloofsovertuigingen en moderniteit.

Continuer la lecture
Visuel exposition