Sanne De Wilde – NL

 

Sanne De Wilde

Sanne De Wilde (1987, België) bestudeert in haar fotografie de rol die genetica in het leven van mensen speelt en hoe dit gemeenschappen vormt en beïnvloedt. Dit doet ze door het voorstellen van mensen die aan een aandoening lijden waardoor ze kwetsbaar aanzien worden door de maatschappij.

In 2012 behaalde Sanne een Master in de Schone Kunsten met grote onderscheiding aan het KASK in Gent (BE).  Haar fotoserie The Dwarf Empire werd beloond met de “Photo Academy Award” in 2012 en de “International Photography Award Emergentes DST” in 2013. Haar serie Snow White werd bekroond met de “16e Prix National Photographie Ouverte” en de “NuWork Award for Photographic Excellence”. De artieste ontving tweemaal de “Nikon Press Award” in 2014 en voor meest belovende jonge fotograaf in 2016. The British Journal of Photography benoemde De Wilde als “één van de grootste internationale revelaties” in 2014. Recent ontving ze de “Firecracker Grant” in 2016, de “PHmuseum Women’s Grant” en de “Zilveren Camera Award” voor haar serie The Island of the Colorblind.

Haar foto’s werden gepubliceerd in grote internationale kranten (Guardian, New Yorker, Le Monde, CNN, Vogue) en tentoongesteld in wereldbekende galerijen (Voies OFF, Tribeca Film Festival, Circulations, Lagos Photo, Lodz Fotofestiwal, IDFA, STAM en EYE). In 2013 startte De Wilde een samenwerking met het Amsterdams dagblad en tijdschrift De Volkskrant, en in 2017 startte ze als genomineerde bij het fotoagentschap NOOR.

PRESENTATIE VAN DE KUNSTENAAR

Geïnspireerd door de rol die de genetica speelt in mensenlevens en de wijze waarop dat gemeenschappen vormgeeft en beïnvloedt, vertelt de reeks The Island of the Colorblind de geschiedenis van Pingelap en Pohnpei, eilanden met een hoog percentage aan kleurenblindheid (volledig daltonisme) in Micronesië en van Samoa Kekea, Polynesische gemeenschap in de Samoa met een hoog percentage aan albinisme. Door methodes van visueel onderzoek te gebruiken teneinde die onderwerpen te onderzoeken, nemen die projecten (naar gelang het concept) verschillende fotografische vormen aan ; van portretten tot landschappen, van abstractie tot documentaire beelden, beelden gespeeld door het subject, coöperatieve beeldvorming, tekst en video, interactieve installaties… Ik gebruik diverse media om de inhoud van het werk te vertalen.

 

In de reeks Snow White onderzoekt mijn werk de fysische stereotiepen van personen met albinisme, waarbij ik de broosheid en de schoonheid van de ziekte tracht te onderstrepen. The Dwarf Empire of The Kingdom of the Little People, een project gerealiseerd in China, is een, erg gecontesteerd, toverachtig themapark in de provincie Yunnan, maar tevens een tehuis voor 77 personen met dwerggroei. Dit park is de perfecte incarnatie van de moderne cultuur van de “menselijke zoo” en door zijn commerciële oorsprong van de “kapitalist”. Het park combineert ontspanning met een “sociale ondersteuning”. Twee keer per dag zingen de bewoners, voor een publiek van toeristen, voor het souper. The Dwarf Empire zou men kunnen beschouwen als een moreel verhaal van subjectiviteit. Volgens de westerse normen moet het verworpen worden en is het ethisch verkeerd. Nochtans beschrijven sommige lokale bewoners het als een “paradijs”.

 

Ik tracht er vragen zoals voyeurisme en het concept van het anders-zijn te onderzoeken – de manier waarop wij naar mensen kijken en wat dat finaal zegt over onszelf.

 

http://www.sannedewilde.com/

http://noorimages.com/photographer/wilde/

©Sanne De Wilde / NOOR