Erika Vancouver – NL

 

Erika VancouverLes petites-filles de Salvatore (De kleindochters van Salvatore)

« Het werk van Erika Vancouver behandelt, op een subtiele, inzichtelijke en persistente wijze, thema’s van identiteit, individualiteit en samenleving. Op een talentvolle wijze realiseert zij foto’s, sculpturen en installaties. In haar foto’s is er een bewustzijn van en een gevoeligheid voor licht, ruimte, vorm, inhoud en kleur. Deze animeren, rustig en overtuigend, de verbeelding van de kijker om stil te staan bij het beeld en zich vragen te stellen over en deel te nemen aan een verhaal. » Jeffrey Silverthorne, , 9 maart 2014

« Les petites-filles de Salvatore »

Wie is Salvatore ? Salvatore is een Italiaanse immigrant die, als zoveel andere, in Wallonië is komen werken. Het eerste akkoord voor een bevolkingstransfer tussen de Belgische en de Italiaanse regeringen dateert van juni 1946. Dit bestond erin Italiaanse arbeidskrachten “uit te wisselen” tegen Belgische kolen. Op 8 augustus 1956 vindt de tragedie van de Bois du Cazier in Marcinelle plaats. Een catastrofaal ongeval waarbij er 262 slachtoffers vallen waaronder 163 Italianen. Hierop beslist Italië een einde te maken aan de akkoorden.

Erika Vancouver nodigt ons, via het prisma van de wedstrijd Miss Italia Belgio, uit voor een tijdelijke reis die het bijzondere universum van de voormalige Italiaanse mijnwerkers van de Bois du Cazier en van hun afstammelingen verveelvoudigt en doorkruist.

Van de ondergrond in de mijn naar de lichten van de projectoren, is er sprake van nalatenschap en identiteit. Erika schetst wat de verknochtheid aan de wortels betekent en, meer algemeen, die bespottelijke en noodzakelijke behoefte om ergens geboren te zijn.

Met deze beelden zet zij haar vraagstellingen verder over de vervreemding en de broosheid van de lotsbestemmingen, zowel die van gisteren als die van vandaag.

Alle beelden werden gefotografeerd op een kleinbeeldfilm 24/36 met een Nikon F80.

BIOGRAFIE

Erika Vancouver behaalde haar diploma van Master in de Plastische Kunsten aan de Erg in Brussel.

Zij stelde tentoon in het Musée de la Photographie van Charleroi, in de Centrale for contemporary art van Brussel, evenals in Frankrijk in L’Imagerie de Lanion, in Creil tijdens de Photaumnales, in Spanje, in Portugal…

Haar reeksen werden geprojecteerd in de MEP in Parijs en tijdens de Boutographies van Montpellier.

Les petites-filles de Salvatore” werd in 2016 uitgegeven bij Arp2 Editions.

Haar werk maakt deel uit van de Collection Contretype (Bruxelles à l’infini) en van de permanente collectie van het Musée de la Photographie van Charleroi.